onsdag 27 augusti 2008

Män och annat..

-En äldre man sitter i skuggan på en nudist strand, han har en skissblock i knät och småler när han fokuserat målar av de unga fulländade manskropparna lekandes, poserandes för varandra i solen. Alla är med ryggen mot honom, så han blir oerhört skicklig i att måla deras välsvarvade stjärtar.

-En kvinna i 45 års åldern går på perrongen och tittar oavbrutet på mig tills hon plötsligt står framför mig och frågar om jag har nga kronor att avvara. Jag sa nej. Hon var välklädd och jag har fortfarande ångest. Träffar jag dig igen hoppas jag har pengar på mig.

-En ung kille och en fantastisk lättklädd vacker kvinna med långa brunbrända ben sitter på Mörby tåget och vi närmar oss T-centralen. Killen pratar på spanska med henne och ju närmare vi kommer desto mer upprört pratar han till henne och försöker få med henne av tåget. Han misslyckas och vi är snart vid Östermalmstorg. Jag hjälper de av tåget vid Östermalm och han är nästan panik slagen. Han berättar att han är 16 år och att de kommer från Uruguay och bor i Hallunda. Hon har varit så borta och drogad sedan han hämtade henne hos ngn man långt ngnstans ifrån så de kunde inte komma av tåget. Vi ringde efter ambulans och väktare och pojken försvann. Han ville inte att de skulle få veta att han var hennes son.

- En kvinna i 45 års ålderns sitter på tåget i sätena bredvid oss och är rätt packad. Stora röda läppar och rinnande mascara. Hon nynnar oupphörligt på den gamla melodin..Liten blir stor drömmer och tror... Liten blir stor drömmer och tror..

- En gammal kvinna sitter framför ett tempel. Det var en vanlig varm dag och turisterna flockades runt det magnifika arbetet som har lagts på de gamla templen.
Bredvid den gamla kvinnan låg det 5-10 st små små fågelbur med fina småfåglar i.
Jag minns hennes gestikulerande hand hur fågeln skulle släppas fri och få flyga om hon fick pengar.

-Jag satt på en buss högt upp i bergen i Indien. Det var inga turister där bara lokalbefolkningen och innan bussen fortsatte ner till byn tog vi en paus. Jag och en stor familj med zigenare satt kvar i bussen. Till slut fick jag gå av bussen. Jag klarade inte av hur föräldrarana tvingade sina minsta på mig för att tigga.

-Jag har fått för mig sedan jag var liten att det är en väldigt prestigefylld uppgift att vara den som sticker grisen vid grisslakt. Självklart blev det en stående historia där jag kunde berätta att det alltid var min pappa som fick den ärovördiga uppgiften.

-Nuförtiden har man Mercedes tecknet på en del stora lyxvillor på tornen istället för den klassiska tuppen.

Inga kommentarer: